Audyt – istotna składowa zdrowej firmy

audyt biuro rachunkowe

Audyt dla większości przedsiębiorców,  którzy nie mieli z nim styczności przypomina enigmę. Nie wiedzą na czym polega, jak się do niego zabrać i do czego w ogóle służy. Dla pracowników to oznaka zwolnień, a od słowa audyt bardziej nie lubią tylko słowa restrukturyzacja. Czym tak naprawdę jest audyt?

Już samo pochodzenie słowa i jego znaczenie dużo mówi o jego naturze. Audyt pochodzi od łacińskiego słowa auditor, które oznacza słuchacza lub słuchającego. Nie ma tutaj nigdzie mowy o karze, zwolnieniach, czy nadmiernej kontroli. Audyt to niezależna i obiektywna  ocena procesów danego podmiotu. Badane są zgodności z wymaganiami osób, które taki proces zlecają (prezes firmy, dział finansowy etc.). Weryfikacja prawidłowości ma jedynie wskazać, czy dane przedsiębiorstwo jest zdrowe, czy procesy w nim zachodzące są optymalne i czy przebiegają one prawidłowo. Nie szuka się winnych, nie są wymierzane też potencjalne kary. To tylko rzetelna diagnoza od niezależnego lekarza – diagnoza, która ma usprawnić przedsiębiorstwo. Co ważne, audyt nie skupia się na osobnej jednostce firmy tylko na całym jej systemie. Celem jest udowodnienie, że cała firma działa prawidłowo. Skąd wiec obawy pracowników? Audyt często kojarzy się nam z kontrolą. Czym te dwa działania się różnią?

Audyt posiada własny plan i ramy, w których jest przeprowadzany. Skupia się na ocenie działań, na które jest zapotrzebowanie jeszcze przed ich podjęciem, natomiast kontrola ocenia zjawisko już po realizacji. W XXI wieku mimo, że istnieje wiele znakomitych usługodawców zajmujących się profesjonalnie audytem, firmy nadal są bardziej skore do zatrudnienia swoich własnych audytorów. Może to wynikać z kwestii zaufania lub potrzeby zachowania know-how i tajności struktury firmy.

kontrola

Podsumowując – po co naszej firmie audyt?

Audyt ma na celu pokazanie, czy firma dobrze funkcjonuje. Wyłapuje nieprawidłowości, pokazuje zapotrzebowanie na nowe procesy, pozwala nam w dłuższej perspektywie usprawnić poszczególne sektory działania firmy, jednak nie jest on skierowany na szukanie winnych. Może uchronić firmę przed popełnianiem strategicznych błędów, a tym samym przynieść oszczędności lub wpłynąć na skalę zysków.