Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?

Coraz więcej firm decyduje się powierzyć sprawy księgowe swojego przedsiębiorstwa wyspecjalizowanym w tym obszarze firmom – czy to ze względu na złożoność problematyki z tym związanej, zmieniające się zapisy prawne, czy dlatego, by móc w pełni skoncentrować się na głównym profilu swojej działalności. Rosnąca popularność tych usług sprawia, że konkurencja na rynku biur rachunkowych jest naprawdę silna. Czym więc należy się kierować, by mieć pewność, że księgowość firmy będzie w dobrych rękach 

W pierwszej kolejności należy precyzyjnie określić własne oczekiwania względem biura, a więc przede wszystkim zdecydować, czy zależy nam na usługach składających się na tradycyjnie pojętą obsługę rachunkową, czy też chcielibyśmy korzystać również z doradztwa podatkowego, a nawet prawnego. Równocześnie warto zweryfikować zakres odpowiedzialności za sprawy księgowe, jaki przewiduje firma, z którą rozważamy współpracę.

Choć oczywistym wydaje się sprawdzenie kompetencji pracowników biura rachunkowego, to nie zawsze przedsiębiorcy zdają się o tym pamiętać. Osoba prowadząca biuro lub przynajmniej jego pracownik powinna posiadać imienny certyfikat, wydawany przez Ministra Finansów, stanowiący potwierdzenie, że mamy do czynienia z księgowym dysponującym odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w swojej branży.

Nie mniej ważne – a nierzadko i najważniejsze – jest sprawdzenie, czy rozważane przez nas biuro posiada ubezpieczenie OC od wykonywanej działalności. Choć jest ono obowiązkowe, wiele firm nie stosuje się do tego przepisu. Brak ubezpieczenia biura oferującego usługi rachunkowe pozbawia nas możliwości egzekwowania odszkodowań za ewentualne szkody. Warto pamiętać, że wyższa kwota polisy OC zwiększa nasze szanse na uzyskanie pełnej rekompensaty.

Istotne są również i inne kwestie. Warto rozeznać się w opiniach na temat biura rachunkowego oraz dowiedzieć się, jakim doświadczeniem dysponuje w świadczeniu tego rodzaju usług. Ważna powinna być także nasza wygoda kontaktu z firmą rachunkową. Elastyczne godziny pracy, elektroniczny dostęp do dokumentacji i możliwość przesyłania dokumentów tą drogą to niekwestionowane zalety planowanej współpracy.